maandag 3 februari 2014

Haverkokoskoekjes met rozijnen

Afgelopen donderdag liet een van mijn vriendinnen mij deze overheerlijke koekjes proeven. Ze had ze vers gemaakt en oh ze waren zó verschrikkelijk lekker! Helemaal leuk is dat ze ook nog gezond zijn. Ik vroeg haar het recept en vandaag deel ik dat met jullie.

Het originele recept is met Cranberry's en chocolade, maar ik heb het alleen met rozijnen gedaan. Maar natuurlijk kun je er alles in doen wat je zelf lekker vind.

Goed, laten we beginnen! Het is makkelijk en misschien heb je de meeste ingrediënten al in huis. Er komen ongeveer 24 koekjes uit, hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je ze maakt. De kokos die erin zit, kun vaak vinden bij de Conimex producten.

Ingrediënten
200 g havermout    
25 g boter, gesmolten      
4 el honing                
1 bakje gemalen kokos (55 g)                     
3 el gedroogde rozijnen/cranberry's 

Eventueel kun je er nog chocolade stukjes doorheen doen. In het originele recept wordt ook bakpoeder toegevoegd, ik vind dat niet nodig dus laat dat er altijd uit.

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 190 °C.

2. Meng de havermout, boter, honing, het kokos en 1 mespunt zout in een kom. Voeg 125 ml heet water toe en kneed tot een soepel deeg. Kneed de rozijnen erdoor. Het kan wat plakkerig zijn, het beste is om na het kneden even alles te laten staan voor 5 min en dan pas de balletjes te maken.

3. Rol 24 balletjes ter grootte van een walnoot. Druk ze plat en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak in ca. 25 min. goudbruin in de oven.


Ze zijn heerlijk om te eten als ze warm zijn, maar als je de koekjes eerst helemaal laat afkoelen worden ze knapperig en hard.



Ze zijn echt heerlijk en super makkelijk om te maken, dus ik raad je zeker aan deze koekjes te maken! Ze vullen heel goed dus je eet je ook niet meteen vol.

Was jij al bekend met deze heerlijke havermout koekjes?


4 opmerkingen:

  1. Ah jammie, ze waren zo lekker! Koop je havermout ook gewoon bij de AH? X ier

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zo lekker! Ja alle supermarkten verkopen het wel. Ga ze volgende keer met chocoloade maken!!

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa had ik eigenlijk moeten doen! Ze zijn heel makkelijk en super lekker!

      Verwijderen