maandag 9 juni 2014

Mijn huid & ik

Een Acne huid, het is een veel voorkomende kwaal die helaas heel moeilijk te bestrijden is.. Al vanaf dat ik 14 was kreeg ik puistjes, rode vlekjes en pijnlijke bultjes in mijn gezicht. In mijn klas was ik niet de enige, maar waar het bij andere met je haren heen minder werd bleef het mij. Mijn huid & ik waren absoluut geen dikke vrienden. Van alles heb ik eraan gedaan om er vanaf te komen, maar niks hielp. Tot een paar maanden geleden ik opeens iets ontdekte wat wel werkten.. het leek te mooi om waar te zijn. Benieuwd of mijn huid en ik inmiddels vrienden zijn?

 
Dit is een foto van toen ik 14 was, het is lastig om te zien maar als je goed kijkt zie je wel de onzuiverheden. Foundation had ik nog niet ontdekt, niemand in mijn klas droeg dat en ik schaamde me ook niet echt voor mijn huid. Het was zoals het was, al vond ik het natuurlijk wel vreselijk en had ik ze liever niet. Eerst dacht ik ach, hormonen dat hoort bij de pubertijd. Mijn ouders en dokter zeiden allemaal het gaat wel weer over, het hoort er nou eenmaal bij. Dus daar geloofde ik lange tijd in.
Het wachten duurde lang, het wel wat minder maar over ging het nooit. Hier was ik een jaar of 16 en dit was een dag waarop het niet zo heftig was. Ik heb heel veel dingen geprobeerd  clearasyl, tandpasta, maskertjes en reinigde mijn gezicht heel grondig elke avond. Toen dat niet hielp en ik inmiddels 16 was geworden vond ik het mooi geweest. Ik bezocht de dokter en kreeg allemaal zalfjes mee naar huis, maar niks hiep. Ik ging aan de anticonceptie pil, maar ook dit had geen effect. Dan maar naar de Dermatoloog die stelde antibiotica zalf, deveringel en benzolyn peroxide voor. Braaf smeerde ik elke dag, maar ook dit hielp niet..

Inmiddels had ik de foundation ontdekt en probeerde ik zoveel mogelijk te genieten van de momenten dat mijn acne niet zo aanwezig was. Elke keer hoopte ik dat het nu echt over ging, maar elke keer kwam het weer net zo hard terug. Er zat geen ritme in en ook een verband met eten kon ik niet vinden. Na al die jaren leer je er echt wel mee leven, er zijn natuurlijk veel erge dingen dan acne maar het bleef aan me knagen. Iedereen om mij heen is zo goed als acne vrij en ik liep er na 6 jaar nog steeds mee..

In September ontdekte ik de blog van Jetske Ultee. Een dermatoloog die schrijft over haar ervaringen met huidaandoeningen en die tips en trics geeft. Allereerst begon ik op aanraden van Jetske Ultee met salicylzuur 2% van Paula's Choice. Dit zorgt ervoor dat je huid op een zachtere manier geexfolieerd wordt, het is hetzelfde als met scrubben alleen dat maakt vaker je huid kapot dan dat het goed doet. Salicylzuur verwijdert dode huidcellen en laat een baby zacht huidje achter. Dit zorgde ervoor dat mijn huid gladder en zachter werd, maar de puistjes bleven en ook de rode vlekken bleven.


Totdat ik een artikel las over acne & melk. Waar de doctoren jaren lang tegen mij zeiden dat het onzin is en dat er geen verband is met eten, komen er langzaam aan onderzoeken naar buiten dat het wel degelijk invloed kan hebben op acne. Dus besloot ik a la minute te stoppen en eens te kijken of het iets met mijn huid deed. Inmiddels zijn we een half jaar verder en heb ik amper nog puistjes of vlekjes. Natuurlijk heb ik wel eens een puistje als ik ongesteld moet worden, maar hé dat is oke.


Dit is een foto van hoe mijn huid er nu uitziet zonder make up met alleen een beetje dagcrème. Ik ben echt heel erg blij mee! Het voelt zoveel fijner om gewoon zonder masker over straat te moeten en ik zit er echt lekker door in mijn vel. Het enige wat er verandert is, is dat ik geen melk meer drink. Alles, echt alles van huidverzorging tot eetgewoontes is verder hetzelfde gebleven! Ik vind het echt bizar dat zoiets 'onschuldigs' als melk mijn huid tot een krater maakten.

Hoe vaak ik wel niet gehoord heb, nee voeding heeft geen invloed.. Nou bij mij dus wel! En ik weet zeker bij genoeg andere ook. Dus geloof niet meteen de dokter, jij kent je huid, jij weet wat je eet en gebruikt. Het is echt zoeken naar wat het beste werkt, maar probeer het een paar maanden en wie weet helpt het!

Sterkte als je nu sturggled met Acne, maar geef de moed niet op! Blijf zoeken naar wat het beste werkt voor jouw en blijf ook advies vragen van anderen.

Heb jij veel huidproblemen? &heb je nog tips, laat ze achter bij de comments!

8 opmerkingen:

  1. Acne is vreselijk in de puberteit. Het enige wat je wil is dat jongens je zien staan, en daar loop je dan met die rode bulten. Ik vond het ook vreselijk. Mijn mama had het, papa ook, mijn zus had het heel erg en ik had het ook relatief erg.

    Ik vond het vreselijk om acne te hebben. Nu heb ik altijd hier en daar wel een puistje, maar met de nodige concealer valt het goed mee. Maar op mijn vijftiende vol acne staan, vooral op mijn wangen, dat vond ik echt niet fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het nu zo goed als over is! Je bent er op je 15de toch zo erg mee bezig, dat het veel tijd in beslag neemt. Hopelijk konden je ouders en zus wel goede tips geven, die ervoor zorgden dat het minder werd.

      Verwijderen
  2. Lijkt me vervelend om te hebben zeg! Wat goed dat je hier een artikel over hebt geschreven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad echt geen pretje! Ik hoop hier anderen mee te kunnen helpen:)

      Verwijderen
  3. Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees. Alleen bij mij begon het al toen ik 10 was en pas rond m'n 22e werd het minder. Ik gebruik ook de exfoliant van JE en zweer erbij. Als ik toen toch eens wist wat ik nu weet over mijn huid... Ik weet nu wat wel en niet werkt (diepreinigende uitdrogende producten werken NIET). Helaas heb ik er wel heel veel littekens aan overgehouden. Ik hoop dat met de tijd en het gebruik van de goede producten die langzaam maar zeker verdwijnen. Als ik nu meisjes van 14-15 zie lopen zou ik ze zo graag een exfoliant willen aanraden. Maar ja, ik weet zelf hoe vervelend het was als ik werd aangesproken op mijn huid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat ontzettend rot:( Ik snap je helemaal, toch jammer dat exfolianten nog zo onbekend zijn! Vriendinnetjes kijken je raar aan als ik zeg dat het onwijs goed helpt, het is toch 'eng' omdat het onbekend is. Ik ga er wel een review van maken! Wie weet helpt dat. Haha.

      Verwijderen
  4. Ik herken het helemaal, heb hetzelfde probleem gehad. Sinds ik vrijwel geen melkproducten meer gebruik is het bij mij ook stukken minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blijft bijzonder! Fijn dat het voor jouw ook helpt:)

      Verwijderen