vrijdag 15 augustus 2014

Vakantie 2014

Very long time no see of eigenlijk no blogpost. De reden voor deze mega stilte is dat ik 4 weken op vakantie ben geweest! Het was zo ontzettend fijn en ik mis het nu alweer. Waar ik naartoe was en wat ik heb gedaan? Lees snel verder!

Samen met mijn vriend en schoonvader vloog ik 12 juli naar Panama City, de hoofdstad van Panama. Het was een geweldige vlucht want mijn schoonvader is piloot & vloog ons er naartoe. Vooraf hadden we op Schiphol al kennis gemaakt met de crew wat het extra leuk maakt, want op de vlucht zelf ken je dan elk crewlid! We gingen Ipb'en naar Panama wat inhoud dat je mee mag op de vlucht voor een kleine prijs, mits er plaats is! Het kan dus zomaar gebeuren dat je blijft staan op het vliegveld en dat je de volgende vlucht moet nemen of dat je 10 uur op een klapstoel zit, maar als je mazzel heb mag je soms Business class mee.

Bij de gate aangekomen, moet je eerst wachten totdat alle passagiers aan boord van het vliegtuig zijn. Daarna pas wordt er gekeken of er plek is en voor hoeveel Ipb'ers, het kan namelijk zomaar zijn dat er 15 mensen Ipb'en op een vlucht. Het hangt dan van je nummer af wie er mee mag
We hadden geluk en konden Business Class mee! Woehoeee. Ik heb nog nooit Business Class gezeten, het kost echt een fortuin dus ik was helemaal in mn nopjes. Mijn vakantie kon al niet meer stuk & tijdens de vlucht werd het alleen maar nog leuker! Tijdens het opstijgen en landen mochten mijn vriend en ik samen in de cockpit zitten en mee kijken. Ik heb al een enorme fascinatie voor de luchtvaart, maar sinds ik nu het stewardessenleven van zo dichtbij meegemaakt heb is het vuurtje alleen maar groter geworden.

Hierboven een kaartje van onze reis door Panama heen.

Na deze heerlijke vlucht kwamen we na 10uur vliegen aan in Panama City, waar we de eerste 3 dagen samen met mijn schoonvader in zijn hotel verbleven. We hebben een beetje geshopt, de oude stad verkent (écht een aanrader) en hebben vooral veel gerelaxt. Daarna was het tijd om afscheid te nemen. Mijn schoonvader vloog terug naar Nederland en wij gingen door naar Santa Catalina, een plaatsje in het Zuiden van Panama. Het was een lange busrit (ik haat bussen) maar uiteindelijk waren we er. Helaas viel het meteen heel erg tegen. Er was 1 supermarkt, 2 winkels, 5 restaurantjes en verder niks.. Het hotel viel tegen en er waren ook geen golven (mijn vriend is een fanatieke surfer). Waar eerst het plan was om hier twee weken te blijven, besloten we na 3 dagen om te vertrekken.

We hadden besloten om via David, een stad dicht bij de grens van Costa Rica verder te reizen naar Bocas del Toro. Dit was een aardige reis dus zouden we in David 1 nachtje overnachten in een hostel, om de lange trip in tweeën te breken. We sliepen in The purple house, een hostel van een Amerikaanse vrouw die van paars houdt. Alles, echt alles was paars. De muren (zowel binnen als buiten), de handdoeken, de wc-pot, het servies, de stoelen.. Zoals ik al zei alles. Haha. Prima voor 1 nachtje, het was er schoon en het was betaalbaar, maar al dat paars niet mijn ding.

De volgende ochtend reden we door de bergen naar Almirante, een stadje aan de Noordkant waar we de boot namen naar Bocas Town. Bocas del Toro zijn allemaal kleine eilanden aan de kust van Panama. Het is er heel populair onder toeristen en Bocas Town is het grootste stadje van alle eilanden. Mijn vriend heeft hier vorig jaar al een paar maanden gezeten en het beviel hem erg goed, vandaar dus de keuze om weer hier naartoe te gaan.

In Bocas Town hebben we uiteindelijke 2,5 week doorgebracht en genoten! We sliepen bij Tesoro Escondido, een huisachtig hotel. Waar we zelf konden koken, maar ook een restaurant was. We hadden een fijne kamer met een balkonnetje en zaten aan het strand. Het is wel iets verder van de bewoonde wereld weg, maar met een taxi ben je er in 15 minuten. Mijn vriend kon elke dag surfen, ik heb veel boeken gelezen en geluierd. Samen gingen we er vaak smiddags op uit om de omgeving te verkennen. We hebben paardgereden, gefietst naar de andere kant van het eiland, geslapen op een Glamping op een ander eilandje, gevaren op een catamaran en gesnorkeld. Vorige week woensdag ben ik vanaf Bocas Town teruggevlogen naar Panama City (no way dat ik 11uur in een bus ging zitten) en zaterdag ben ik thuis gekomen. Mijn vriend komt aanstaande zaterdag weer thuis, die had nog geen verplichtingen om terug te komen en met Ipb'en heb je alle vrijheid om te gaan wanneer je wil. Super fijn dus!

Al met al hebben we een heerlijke vakantie gehad, het was een top combinatie van relaxen en dingen beleven en ik zou het voor geen goud willen missen. Het zijn helaas niet alle foto's, want na 2 weken is mijn Iphone kapot gegaan:( gelukkig doet ie het nu weer wel maar ik kon geen fotos meer maken met mijn eigen telefoon. Hopelijk heb je toch een goed beeld gekregen van mijn vakantie!

Voordat ik naar Panama ging wist ik echt helemaal niks van Zuid-Amerika en de verdwijning van de meisjes in Boquette hielp niet echt mee aan mijn idee over Panama. Maar nu ben ik echt helemaal om. Wat een prachtig land & lieve mensen. Het is heel divers van verlaten stranden tot grote steden met Malls. Ik heb naast chillen op het strand dus ook heerlijk geshopt! Je hebt er veel Amerikaanse producten en met de dollar is het aantrekkelijk shoppen. Er komen dus ook nog een paar reviews aan.

Over 2,5 week begint mijn stage bij het AMC op de afdeling Human Resources dus dat is wel heel spannend! Voor nu dus nog even vakantie, al moet ik wel gewoon werken bij mn bijbaan, maar nog genoeg tijd om te bloggen en met vriendinnen af te spreken!

Heb jij ook zo een fijne vakantie gehad?

1. Wat een gave reis! Panama ziet er erg mooi uit en Ipben klinkt als een perfect alternatief om goedkoper te reizen! Ben benieuwd naar je shoplogs!